۵ ویژگی شخصیتی اصلی انسان‌ها و نگاه روان‌شناسان به آن‌


ویژگی های شخصیتی، کلید اصلی تفاوت بین افراد محسوب می شود. مثلاً افرادی که به دنبال تجربیات جدید هستند به دنبال موقعیت های جدید و چیزهای جدید می روند، در برابر این افراد کسانی هستند که علاقه ای به تجربیات جدید نداشته و زمانی که در معرض افراد و موقعیت های جدید قرار می گیرند احساس خجالت به آنها دست می دهد.

صفات شخصیتی به این دلیل اهمیت دارند که نسبتاً ثابت اند و این به معنای آن است که دانستن چیزی در مورد ویژگی های شخصیت یک فرد شما را در پیش بینی رفتار او و اینکه در موقعیت های مختلف چگونه عمل خواهد کرد، کمک می کند.

در مقاله ای که در سال ۲۱۰۷ در نشریه شخصیت و روانشناسی اجتماعی چاپ شده است، بینش ها و اطلاعات جدیدی در مورد اینکه چه اتفاقی در شخصیت نوجوانان و در طول این دوره رخ می دهد، بیان شده است. این مطالعه در طول چندین سال در بین نوجوانان سنین ۱۲ تا ۲۲ سال در کشور هلند انجام گرفته است و شرکت کنندگان پرسشنامه ویژگی های شخصیتی پنج گانه را تکمیل کردند که شامل پنج ویژگیِ پذیرا بودن، برونگرایی، توافق پذیری، مسئولیت پذیری و روان رنجوری(ثبات هیجانی)است.

پژوهش گران بررسی کردند که کدام ویژگی های شخصیتی در طول این چند سال تغییر کرده است. نتایج نشان داد که:
۱- در ویژگی توافق پذیری، که نشان می دهد فرد تا چه حد احساس همدردی و نوعدوستی داشته و دیگران را دوست دارد، در طول زمان در پسران و دختران افزایش می یابد.

۲- مسئولیت پذیری، که نشان دهندۀ کوششی منظم برای اهداف و پیروی جدی از اصول است، در طول زمان در دخترها افزایش می یابد. در پسرها این ویژگی در هنگامی که وارد سن بلوغ می شدند کاهش پیدا می کرد و زمانی که بزرگ تر می شدند افزایش می یافت، با این حال پسرها در این ویژگی به طور میانگین از دخترها در این مطالعه پایین تر بودند.

۳- پسرها در طول زمان اندکی به سمت روان رنجوری گرایش داشتند و گزارش هایی از نگرانی و ناراحتی اعلام کردند. دخترها پس از رسیدن به نوجوانی، کاهش اولیه در روان رنجوری داشتند و پس از نوجوانی در این ویژگی افزایش نشان دادند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که روان درمانی و مداخلات روان شناختی نیز در تغییر صفات شخصیتی موثر است.
پژوهشی که توسط رابرتز و همکارانش، با بررسی و مرور ۲۰۰ تحقیق انجام گرفته، نشان دادند پس از یک دوره روان درمانی که ۲۴ هفته به طول می انجامد، نتایج زیر حاصل شده است:

۱- درمان های روان شناختی می تواند شخصیت را تغییر دهد. این تغییر از محدودۀ کم تا متوسط بود و تاثیرات بدون در نظر گرفتن سن و جنس، مشابه بودند.

۲- تغییرات شخصیتی در طول زمان اتفاق افتاده بود. به طوری که پس از یک دوره پیگیری پس از درمان، تغییرات ثابت مانده و حتی افزایش یافته بود.

۳- برخی صفات شخصیتی بیشتر به درمان پاسخ دادند. به طوری که تاثیرات بیشتری بر صفت پایداری عاطفی و تاثیرات اندکی بر پذیرا بودن داشتند. صفت برونگرایی نیز تغییرات بسیاری را نشان داد. در واقع می توان گفت که این ها صفاتی هستند که بیشتر احتمال دارد تا تغییر کنند.

۴- طیف وسیعی از مداخلات منجر به تغییر شخصیت شد. اگرچه درمان های شناختی رفتاری و درمان های حمایتی تاثیرات بیشتری داشت، اما درمان های دیگر نیز موثر بودند و درمان های دارویی کمترین تاثیرات را نشان دادند.

۵- افراد مبتلا به اضطراب و اختلالات شخصیت بیشترین تغییر را نشان دادند، در حالی که درمان برای اختلال خوردن و مصرف مواد کمترین تغییرات را در بر داشتند.

در واقع می توان این طور بیان کرد که پیامد این یافته ها این است که تغییرات شخصیت می تواند نسبتاً سریع رخ دهد.

 

منبع:vidya



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: